Fabrikat: |
Bösendorfer |
Modell: |
Imperial |
Tillverkad: |
1982 |
Längd |
290 cm |
Vikt |
480 kg |
Omfång: |
8 oktaver (subcotra C - C5) |
Tangenter: |
97 st. |
|
Bösendorfers
Imperialmodell kostruerades 1892 i Wien, Österrike
på begäran av pianisten Ferruccio Busoni
som behövde de 9 extra tonerna i basen för
att kunna framföra sin transkription av JS. Bachs
Passacaglia i C moll. Instrumentet är världens
största serietillverkade flygel. |
|
|
|
|
De nio extra tangenterna är
har svarta belägg för att pianisten
inte skall bli förvillad av det utökade
basregistret. |
|
|
|
Renoveringen börjar med att mekanik,
dämmare och diverse möbeldelar
demonteras. Därefter mäts strängarna
upp och plockas bort. Nu kan järnramen
skruvas loss och lyftas ur instrumentet. |
|
|
|
|
|
|
|
Stegets ovansida visade sig vid
kontroll ha en felaktig vinkel - strängarna
hade högre tryck på bakkanten än
på framkanten vilket kan resultera i att
strängarna blir orena. Här har stegstiften
plockats bort, ovansidan hylats till rätt
vinkel, steget åter grafiterats och renskärning
pågår. |
|
|
|
Efter rengöring och
inpassning av järnramen i höjdled
för att erhålla ett korrekt stegtryck
kan de nya strängarna och stämnaglerna
monteras. Därefter riktas strängarna
in, planas, masseras och stäms till
rätt tonhöjd. |
|
|
|
|
|
|
|
Bassträngarna är orignalsträngar
köpta från Bösendorfer. |
|
|
|
Tangenternas lagringar, de
sk. tangentganeringarna är utslitna
och måste byta ut. De gamla filtlagringarna
avlägnas med vattenågna och de
nya limmas i med varmlim. Filten som används
är en mycket slitstark sk. kaschmirfilt
med vävd kärna. |
|
|
|
|
|
|
|
Instrumentet ägs av en större
institution och har använts mycket i konsertsamanhang.
Därför behöver hammare och hammarskaft
bytas. Här pågår limningen av
det nya originalhammarlaget som bäst. Även
här är varmlim bäst lämpat. |
|
|
|
De nya hammarna måste
förintoneras och därefter slipas
för att få jämn hårdhet
och form. Hammarnas hårdhet justeras
med nålar som trycks in i filten och
mjukar upp filtlagren. |
|
|
|
|
|
|
|
Nu börjar det omfattande arbetet
med att justera in mekaniken så att den
arbetar optimalt med de nya hammarna. På
bilden till vänster justerars hammarnas vinkel
genom att värma på hammarskaftet så
de träffar strängarna optimalt. |
|
|
|
Att justera mekaniken är
ett tidkrävande precisionsarbete som
tar ca: 60 timmar. Här justerars tangenternas
speldjup med pappersbrickor, de tunnaste
har tjockleken 0,1 mm. |
|
|
|
|
|
|
|
Dämmarna som har till funktion
att dämpa strängens vibrationer när
tangenten släpps upp har fått ny filt
och passas här in så de träffar
rätt på strängarna. Detta måste
göras med mycket stor noggranhet för
att få en tillförlitlig och tyst funktion. |
|
|
|
Nu är flygeln i det
närmaste klar. Den sista injusteringen
av klagen måste utföras på
plats för att optimeras till den lokal
instrumentet skall användas i. |
|
|
|
|
|
|
|
Flygeln förbereds för
transport tillbaka av Ängelholms
Transportcentral. |
|
|
|
Åter på plats
i konsertsalen utföres den sista intonationen
och stämningen. |
|
|
|
|
|
|