Bösendorfer Imperial

 
Fabrikat: Bösendorfer
Modell: Imperial
Tillverkad: 1982
Längd 290 cm
Vikt 480 kg
Omfång: 8 oktaver (subcotra C - C5)
Tangenter: 97 st.
Bösendorfers Imperialmodell kostruerades 1892 i Wien, Österrike på begäran av pianisten Ferruccio Busoni som behövde de 9 extra tonerna i basen för att kunna framföra sin transkription av JS. Bachs Passacaglia i C moll. Instrumentet är världens största serietillverkade flygel.

  Extra tangenter
  De nio extra tangenterna är har svarta belägg för att pianisten inte skall bli förvillad av det utökade basregistret.
 
  Renoveringen börjar med att mekanik, dämmare och diverse möbeldelar demonteras. Därefter mäts strängarna upp och plockas bort. Nu kan järnramen skruvas loss och lyftas ur instrumentet.
 
Demontering av bassträngar
 
  Skärning av steg
  Stegets ovansida visade sig vid kontroll ha en felaktig vinkel - strängarna hade högre tryck på bakkanten än på framkanten vilket kan resultera i att strängarna blir orena. Här har stegstiften plockats bort, ovansidan hylats till rätt vinkel, steget åter grafiterats och renskärning pågår.
 
  Efter rengöring och inpassning av järnramen i höjdled för att erhålla ett korrekt stegtryck kan de nya strängarna och stämnaglerna monteras. Därefter riktas strängarna in, planas, masseras och stäms till rätt tonhöjd.
 
Besträngning
 
  Bassträngar detaljbild
  Bassträngarna är orignalsträngar köpta från Bösendorfer.
 
  Tangenternas lagringar, de sk. tangentganeringarna är utslitna och måste byta ut. De gamla filtlagringarna avlägnas med vattenågna och de nya limmas i med varmlim. Filten som används är en mycket slitstark sk. kaschmirfilt med vävd kärna.
 
Borttagning av tangentganeringar
 
  Inlimning av hammarer
  Instrumentet ägs av en större institution och har använts mycket i konsertsamanhang. Därför behöver hammare och hammarskaft bytas. Här pågår limningen av det nya originalhammarlaget som bäst. Även här är varmlim bäst lämpat.
 
  De nya hammarna måste förintoneras och därefter slipas för att få jämn hårdhet och form. Hammarnas hårdhet justeras med nålar som trycks in i filten och mjukar upp filtlagren.
 
Förintonation
 
  Riktning av hammare
  Nu börjar det omfattande arbetet med att justera in mekaniken så att den arbetar optimalt med de nya hammarna. På bilden till vänster justerars hammarnas vinkel genom att värma på hammarskaftet så de träffar strängarna optimalt.
 
  Att justera mekaniken är ett tidkrävande precisionsarbete som tar ca: 60 timmar. Här justerars tangenternas speldjup med pappersbrickor, de tunnaste har tjockleken 0,1 mm.
 
Justering av speldjup
 
  Justering av dämning
  Dämmarna som har till funktion att dämpa strängens vibrationer när tangenten släpps upp har fått ny filt och passas här in så de träffar rätt på strängarna. Detta måste göras med mycket stor noggranhet för att få en tillförlitlig och tyst funktion.
 
  Nu är flygeln i det närmaste klar. Den sista injusteringen av klagen måste utföras på plats för att optimeras till den lokal instrumentet skall användas i.
 
Färdigt resultat
 
  Avhämtning
  Flygeln förbereds för transport tillbaka av
Ängelholms Transportcentral.
 
  Åter på plats i konsertsalen utföres den sista intonationen och stämningen.
 
Slutjustering
 

 
Flygeln på plats
Klicka på bilderna för att förstora!