DN fredag 4 juli 2003
Bild från tidning
Ta det piano med klaveret

Malung. Gamla klaver skall inte repareras utan studeras. Ove Säverman har besökt den första kursen i restaurering av gamla klaverinstrument.

Plötsligt släpper limmet i locket på det gamla hammarklaveret. På botten ligger ett visitkort från reparatören Franz Engström och årtalet är 1877.
 Ägaren Lasse Boberg, pianotekniker från Moholm i Västergötland, är förbluffad.
 Det är också de andra sju pianostämmarna och pianoteknikerna som samlats till någont så ovanligt som en kurs i konsten att restaurera gamla klaver. Inte handklaver utan klaverinstrument från 1800-talet.
 De har samltas i ett lika excentriskt som sympatiskt kråkslott i Malung. Ägarinnan Inger Grudin är själv klaverist. Hon har sammanlagt sexton hammarklaver, tafflar, klavikord och cembali. De är placerade med yttersta omsorg i de många rummen i huset som byggdes av ungkarlen Nils Gustaf Eriksson för att övertyga sig själv och andra om att han lyckats i affärer vid slutet av förrförra seklet.
 Stoltast är Inger Grudin över en flygel som hon hittade i orört skick, byggd av mästaren Graf i Wien 1827. Alla instrumeten är spelbara.
 - Det är inget museum, inskärper Inger Grudin, som står i färd med att skapa en stiftelse för att berva hela härligehten

Hon söker med ljus och lykta efter en musikaliskt intresserad mecenat.
 För tillfället luktar hela huset sprit som används för att lösa upp lim i fogarna i de gamla klaver som plockats ner i sina beståndsdelar i källaren.

Runt om i Sverige finns ovanligt många klver bevarade. Det beror på att vi inte haft krig, tror expertkonservatorn Edvin Beunk som är inbjuden från Holland för att leda arbetet.
 Skicket på instrumenten är ofta erbarmligt. Vilket inte säger att de inte kan återställas. Frågan är om det är tillrådigt. Dels är det dyrt. Minst tolv hudra arbetstimmar. Kostar lika mycket som att köpa en ny flygel för flera hundra tusen kronor och betingar kanske bara fem tusen på en auktion. Men håller å andra sidan i två hundra år.

Från musikmuseet i Stockholm deltar konservatorn Hans Erik Svensson. Han berättar att museerna för femtio år sedn renoverad sönder instrumenten i tron att man kunde göra den bättre.
- Därför är det viktigare att berva dem som de är, plocka ner dem och studera hur de är byggda och sedan bygga nytt.
 - Många tror inte att Beethovens finesser kunde framföras på hans samtida instrument, men man har alltid kunnat få fram de nyanser man velat ha. Pianobyggarna på

1800-talet visste vad de gjorde.
 Sålunda fanns en särskild pedal för ppp ”pianopianissimo”. På ett nytt piano är det nästan omöjligt att spela så svagt.
 - Vi vill utbyta tankar och erfarenheter, säger Edvin Beunk. Vi tror inte att man kan förbättra gamla pianon. Men man kan studera dem. Det är därför vi är här.
 Ett grundläggande råd till alla som har ett klaverinstrument är att inte försöka åtgärda instrumentet själv.
 - Kursen är ett försök att råda bot på bristen av fackmän, det vill säga restauratorer, säger Inger Grudin.

Så när ni lyssnar på klassikerna nästa gång, betänk att musiken förmodligen lät mycket bättre när den skrevs. Att den dessutom alltid kom direkt från ett piano påminns man om när Inger Grudin sätter sig vid Grafklaveret i salongen och spelar en Schubertduo med sin gästande japansk-holländska klaveristkollega Riko Fukuda. Tillsammans lockar de fram en musikalisk skatt ur det ädla instrumentet som dessutom är en vacker möbel

Ove Säverman
ove.saverman@dn.se
08-738 11 91